ویدیوها ، تصاویر و مقاله های ابراهیم حقیقی

این مجموعه با هدف ثبت وقایع و انعکاس قابلیت ها ، مسائل و زیبایی های اطراف گردآوری شده است

شکوفه دادن دیرهنگام درختان انار

  • ۲۱۷

مستند صوتی شنود

  • ۲۸۹

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

قسمت پنجم

قسمت ششم

قسمت هفتم

قسمت هشتم

قسمت نهم

قسمت دهم

قسمت یازدهم

قسمت دوازدهم

قسمت سیزدهم

قسمت چهاردهم

قسمت پانزدهم

قسمت شانزدهم

پرسش و پاسخ
قسمت 1

پرسش و پاسخ
قسمت 2

پرسش و پاسخ
قسمت 3

پرسش و پاسخ
قسمت 4

پرسش و پاسخ
قسمت 5

پرسش و پاسخ
قسمت 6

پرسش و پاسخ
قسمت 7

منبع: وب سایت aminikhaah.ir

هنر زیبای معماری در خانیک فردوس + فیلم

  • ۲۹۲

چرا حق با علی (علیه السلام) است

  • ۱۷۹

همه ما کم و بیش تاریخ اسلام را خوانده یا شنیده ایم . اگر به دور از حب و بغض و بی طرفانه به آن چه در منابع معتبر اسلامی آمده است رجوع کنیم به این جمع بندی خواهیم رسید که حق با علی علیه السلام است و با تحریف و تضییع این حق چه جفایی در حق اسلام و مسلمین شده است.
دوره کودکی و نوجوانی: بر کسی پوشیده نیست که مربی و پرورش دهنده این فرزند ابوطالب که مولود کعبه است کسی جز محمد امین پیامبر برگزیده خدا نبود . و محیط و اطرافیان به اذعان علما و اندشمندان نقش بسزایی در شکل گیری شخصیت و تربیت اجتماعی کودکان دارند. از اتفاقاتی که در همین دوره نوجوانی علی علیه السلام افتاد بعد از بعثت پیامبر گرامی اسلام (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) دعوت خویشاوندان به اسلام بود که به یوم الانذار معرف است . آیه «وَاَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الاَْقْرَبِینَ»؛ «و خویشاوندان نزدیکت را انذار کن». و این که در این دعوت ها چه اتفاقی افتاد را می دانید و از بین 40 نفر بزرگان قریش و اقوام و خویشان در برابر دعوت پیامبر که شهادت به یکتایی خداوند و رسالت وی به عنوان پیامبر بود هیچ کس دم بر نیاورد و تنها کسی که به این دعوت لبیک گفت علی بود. که پیامبر(صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) به او فرمود:
«اِجْلِسْ فَاَنْتَ اَخِى وَوَصِیّى وَوَزِیرِى وَوارِثى وَخَلِیفَتِى مِنْ بَعْدِى».«بنشین که تو برادر من و وصىّ من و وزیر و وارث و جانشین من بعد از من هستى».
یکی دیگر از دلایل محکم بر اثبات ایمان و محبت علی (علیه السلام) به پیامبر به جریان لیلة المبیت بر می گردد شبی که سران کفر هم قسم شدند به صورت گروهی پیامبر را به قتل برسانند و اگر ایثار و از جان گذشتگی علی (علیه السلام) نبود سرنوشت اسلام نامعلوم بود. این واقعه را کمتر مسلمانی است که نشنیده باشد یا انکار کند و به تعبیر بسیاری از علما آیه وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَمَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ[بقره 207]و بعضی از مردم از جان خود در راه رضای خدا درگذرند؛ و خدا با چنین بندگان رئوف و مهربان است. را در شآن امیرالمومنین علی (علیه السلام) می دانند.
حدیث منزلت روایتی که جایگاه امام علی(علیه السلام) را نسبت به پیامبر اکرم(صلّى اللّه علیه و آله و سلّم)، همانند جایگاه هارون نسبت به حضرت موسی معرفی می‌کند. این حدیث از احادیث مشهور نبوی و مورد قبولِ عالمان شیعه و اهل سنت است. عالمان شیعه به این حدیث برای اثبات جانشینی حضرت علی(علیه السلام) پس از پیامبر و نیز برتری موقعیت ایشان بر دیگر اصحاب استدلال می‌کنند. از نظر عالمان شیعی این حدیث متواتر است.
این حدیث در مناسبت‌های مختلف از پیامبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) شنیده شده که مهم‌ترین آن‌ها در جنگ تبوک است. مشهورترین نقل‌ این حدیث آن است که پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) خطاب به علی (علیه السلام) فرمود: «أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّاأنـّه لانَبیّ بَعدی؛ تو نسبت به من به‌منزله هارون نسبت به موسى هستی جز این‌که بعد از من پیامبری نخواهد بود.»
در کلام بزرگان اهل سنت می خوانیم شجاعت حضرت علی (علیه‌السّلام): رویارویی علی (علیه‌السّلام) با قهرمانان عرب در جنگ‌ها و کشتن بزرگان مشرکان، متواتر است تا آنجایی که رسول خدا در جنگ احزاب در باره ایشان فرمود: ضربت علی در خندق برتر از عبادت جن و انس است. و جنگ‌های ایشان در خیبر و غیر آن متواتر است.
وچه فضیلتی بالاتر از این که بر طبق آیه مباهله به حکم خدا، امیرالمؤمنین علیه ‏السلام، نفسِ پیامبر صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏آله است. «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ».[آل عمران 61]
و در آخرین سال عمر شریف پیامبر گرامی اسلام (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) و در حجة الوداع و غدیر چه اتفاقی افتاد. زمان، بعد از مراسم حج زمانی که جمعیت عظیم حاجیان به وطن برمی گردند و مکان ، محلی در 200 کیلومتری مکه چهار راهی که محلی تفلیک و جدا شدن مسافران به جهت های مختلف بود . به کسانی که از این محل عبورکرده بودند دستور باز گشت دادند و منتظر ماندند تا بقیه هم برسند. مگر چه خبر است که باید حجاجی که بی صبرانه عازم وطن و دیدار خانواده هایشان هستند را معطل کنند.باید خبر مهمی باشد. وقتی همه جمع شدند از جحاز شتران سکویی ساختند و پیامبر گرامی اسلام (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) بعد از نماز ظهر پیام الهی را ابلاغ کردند. در این خطبه بعد از اعلام آخرین سال عمرشان از دو یادگار گرانبها (قرآن و عترت) یاد کردند و ... دست علی (علیه السلام )را بالا بردند و گفتند هر کس من مولای اویم علی مولای اوست و برای علی و دوست داران او دعا کردند و در حق دشمنانش نفرین.

اللَّهُمَّ أَحْیِنِی عَلَى مَا أَحْیَیْتَ عَلَیْهِ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَ أَمِتْنِی عَلَى مَا مَاتَ عَلَیْهِ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ الْسَّلامُ.

معماری کم نظیر اسلامی - ایرانی بافت تاریخی خانیک

  • ۲۸۹

اگر به بقایای بناهای خشت و گلی روستای قدیم خانیک دقت کنید و آن را با مناظر موجود در روستاهای مشابه منطقه مقایسه کنید متوجه خواهید شد علیرغم دشواری کار و قرار داشتن در دامنه کوه و موانع موجود در راه حمل مصالح اولیه به محل شاهد بناهایی با سبک و سیاق اسلامی و ایرانی هستیم . اکثر خانه دارای ایوان های دو یا چهارگانه است که ارتفاع آن گاهی به بیش از 5 متر هم می رسد. و قوس های زیبا همراه با گچ بری در این سوفه ها تحسین برانگیز است.
سقف خانه ها گنبدی بوده و جالب این که این گنبدها به صورات ضربی و با خشت خام که حداقل ابعاد آن 30 در 30 و به ضخامت 4 تا 8 سانتیمتر بوده است. و ملات آن هم گل .
درون خانه ها هم خالی از هنرنمایی افراد خوش ذوق و هنرمند نبوده و در برخی از منازل شاهد گچ بری های زیبا و تعبیه شومینه های زیبا در دیوارهای قطور خانه ها هستیم که در زمستان ها برای روشنایی و گرمای خانه ها از آن استفاده می شده است. همچنین در دیوارها تاقچه هایی برای گذاشتن اشیاء و چراغ ها که در گذشته پیه سوز یا اواخر نفت سوز بودند ایجاد می کردند. _فیلم_
یکی دیگر از ابتکار های اهالی استفاده از فضاهای خالی بین گنبدهای خانه ها برای ایجاد انبار آذوقه بوده که معمولاً گندم مصرفی خود را در آن قرار داده و از بیرون گل اندود می کردند و برای برداشت گندم، از این مخزن که به آن رِز می گفتند سوراخی به داخل خانه داشت که هر بار به اندازه نیاز خالی می کردند و سوراخ را با پارچه ای و حتی یک لایه گچ هم به آن می مالیدند که کاملا استتار هم می شد تا بدینوسیله از دسترس حیوانات موذی و رطوبت هم در امان باشد.
نکته دیگر استفاده بهینه از آب و هوا بود به گونه ای که اغلب منازل یک اقامتگاه زمستانه داشتند که معمولا در شمال ساختمان و به تعبیر محلی در سمت فتو قرار داشت و در زمستان تابش بیشتر خورشید را داشت و گرمتر بود و در زمستان به خانه های واقع در جنوب ساختمان که همان نسر بود می رفتند تا از سایه بیشترین استفاده را ببرند چرا که از وسایل سرمایشی و گرمایشی امروز خبری نبود. برای آب مصرفی هم از سَوچه استفاده می کردند ظروف سفالی که معمولاَ پارچه ای هم به دور آن می پیچیدند که بر اثر تراوش آب و خیس کردن پارچه آب سرد و گوارایی در دسترس قرار می گرفت .
این موارد و مهمتر از این ها بناهای عظیمی مانند مسجد و حسینیه قدیم که متاسفانه به منظور نوسازی تخریب شده و با آجر و سیمان و به دور از هنر معماری اسلامی ساخته شده است.
یکی دیگر از شاهکارهای معماری احداث قلعه روستا در قله شمالی روستا هست که در نوشته مربوط به قلعه در این خصوص توضیح داده ام .
با مشاهده این توان و ذوق و هنر اجدادمان به خود می بالم کسانی که با حداقل امکانات این گونه هنرنمایی کرده اند ولی افسوس که ما امروزه با دسترسی به ابزار و ماشین آلات پیشرفته و مصالح مقاوم و آهن و ... ساختمان هایی می سازیم که در آن کمتر عناصر زیبایی شناسی و معناشناسی به کار رفته است . ابراهیم حقیقی 26تیرماه1401

نامه ای به وزیر

  • ۲۴۰

به نام خدا

وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی
سلام
بی شک شما خود واقفید هیچ رنجی بدتر از احساس بی عدالتی نیست و یکی از مهمترین عوامل بروز انقلاب ها ازجمله انقلاب اسلامی گسترش احساس بی عدالتی در جامعه بود.
امروز با نحوه خوشه بندی و تعیین دهک ها توسط آن وزارت خانه شاهد عریان ترین نوع بی عدالتی هستیم. به گونه ای که این شائبه را به ذهن متبادر می کند که گویا هدف گسترش نارضایتی در جامعه است. نیازی به کار اطلاعاتی و تحقیق پیچیده هم نیست چرا که مصادیق فراوان و در هر کوی و برزن قابل مشاهده است. و حتی در نوع ملاک های اعلامی از سوی آن وزارت عیان است.
مگر می شود در تعیین طبقه و قشر اجتماعی و اقتصادی املاک و دارایی ها که مهمترین مولفه هستند در نظر گرفته نشود؟!!! کسی که مسکن شخصی ندارد چند میلیون تومان در ماه باید درآمد داشته باشد تا بتواند صاحب خانه شود؟ مگر اجاره و رهن یک منزل چقدر است . آیا قابل تحمل و قابل هضم است که کسی با داشتن دهها و صدها میلیارد تومان دارایی از قبیل منزل مسکونی قولنامه ای و املاک کشاورزی و … مشمول دریافت یارانه شود و کسی که خود را به آب و آتش می زند و با اضافه کاری و … در صدد جمع آوری پول برای یک خانه است و البته ماشین سواری که ابزار اضافه کاری او هم هست محروم از یارانه باشد.
شماره سند 7026
تاریخ:1401/04/26

کشمون وسط

  • ۲۹۶

شاه توت

  • ۱۹۸